Havermelk én pannenkoeken!!

14-06-2018

Het kan soms zo simpel zijn. In mijn ochtendsmoothie gaat plantaardige melk, en als je geen soja wil zijn die behoorlijk duur. Een korte speurtocht leverde een simpele oplossing op. Zelf havermelk maken! 

Kind kan de was doen, let's go budget:

  • 80 gram havermout
  • 750 ml water

Is dat alles? Ja dat is alles.

De 80 gram havermout laat je 20 minuten weken in warm (dus niet kokend) water en spoel je goed af. Dit prutje stop je in een blender (elke blender voldoed) en top je af met 750 ml koud water. Je laat dit ongeveer 2 minuten draaien en klaar is je melk. Indien gewenst kan je aanzoeten maar omdat ik het in een smoothie gebruik is dat voor mij niet nodig. 

Maar je had het over pannenkoeken!?

Ja dat klopt, dat was een toevalstreffer. Ik wist op een dag niet wat ik moest lunchen en ik had een kliekje havermelk...er ging ineens een lampje branden haver-pannenkoeken! Nou las ik overal dat vegan-pannenkoeken best een ding zijn maar goed daar heb ik niet over nagedacht en ben gewoon gaan proberen. En zowaar lukte de eerste poging!

  • 500 ml havermelk
  • 75 gram bloem (bij de exacte hoeveelheid mag je een beetje spelen meer bloem voor american pancakes en minder bloem als je meer naar pannenkoeken wil)
  • 1/3 tl baking soda
  • 1,5 tl maizena
  • snufje zout

Dit geheel laat je even een kwartiertje staan je ziet dan dat het wat bubbels vormt en luchtiger word. En daarna ga je pannenkoeken bakken. Ik gebruikte hiervoor een weinig aan kokosolie. En klaar zijn je pannenkoeken!

© 2018 Foodblog van Martine. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin