Seitan-reepjes

30-06-2018

Eén van de vele recepten die op de lijst staan om te testen was seitan en vandaag was het eindelijk zover. En ik weet niet wat ik verwachtte maar het overtrof de verwachting in elk geval! 
Makkelijk om te maken, fijne textuur en het is in elke gewenste smaak te maken. 
Ik had zin in basic smaakje met een lekkere champignonsaus. En zo gezegd zo gedaan! 

Het recept bestaat dan ook uit 2 delen. Om te beginnen de seitan:

Voor 2 personen:

  • 120 gram tarwegluten
  • 200 ml water
  • 1 el edelgist
  • 1 tl witte peper
  • 1 tl gemberpoeder
  • 1 el sojasaus
  • 1 el tarwe of kikkererwtenmeel
  • 1 el vegeta (of bouillonpoeder) 

Oven alvast voorverwarmen op 175 graden.

Meng de tarwegluten met de kruiden, de vegeta, edelgist en het meel. Voeg hier het water en de sojasaus aan toe en roer tot het een wat kleverige substantie is geworden. Ik heb het nadien nog even gekneed maar dat hoeft niet. Je kan er nu elke vorm van kneden die je wil, ik koos om het geheel in 4 porties te delen en er platte "hamburgers" van te maken. 
Zorg in elk geval dat de vormen die je kiest ongeveer even dik zijn zodat ze tegelijk klaar zijn. 
De seitan leg je in een ovenschaal en voegt hier nog een beetje water aan toe tot de seitan tot ongeveer de helft onder water staat (je kan eventueel nog wat bouillonpoeder aan het water toevoegen) zet de schaal in de oven voor 45 minuten. 
Keer de seitan na 25 minuten om zodat beide kanten goed garen. 

Je kan het nu gelijk opeten of verder verwerken. Ik koos voor het laatste.

Snij de hamburgers in smalle reepjes. Fruit een uitje in een pan en wat olie en voeg de reepjes toe, bak die even mee tot ze een bruine rand krijgen. En voila. Klaar zijn je seitan reepjes. 

Je kan seitan ook goed invriezen dus maak gerust meer...lekker makkelijk!

Champignon-"room"saus

  • 200 gr champignons (in kleine blokjes gesneden)
  • 2 tenen knoflook (in plakjes) 
  • 100 gr cashewnoten (rauw en ongezouten) 

Wederom heel simpel. Bak de champignons in wat olie 5 minuten aan, voeg dan de plakjes knoflook toe en bak die voor nog eens 5 minuten mee. 

De cashewnoten samen met 150 ml water in de blender of keukenmachine malen tot een gladde witte kaasachtige vloeistof. 

Doe de saus van cashew bij de champignons en roer even goed door. 


Kind kan de was doen zou ik zeggen! 

Ik at er gebakken aardappeltjes en spinazie bij. 

Per portie kostte mij dit 1,25 (ik had dure tarwegluten ;) ) 


Groetjes Martine

© 2018 Foodblog van Martine. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin